DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60721TATOZ-GAS0341 | Gıda Güvenliği ve Sanitasyon | 1 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Gıda Güvenliği, gıdanın bulaşmasını önleyecek şekilde yiyeceklerin hazırlanmasını, depolanmasını ve kullanılmasını tanımlayan bilimsel bir disiplindir. Gıda kaynaklı hastalık, insanlara yiyecekle taşınan veya bulaşan bir hastalıktır. Gıdaların kirlenmesini önleme veya azaltma, insanlar tarafından eylemleri veya eylemsizlikleriyle gerçekleşmektedir. Dersin amacı öğrencilere hijyen kurallarını ve güvenli gıda üretebilmeleri için gerekli sanitasyon uygulamalarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği: | Hijyen ve sanitasyon kavramları, gıda muhafaza ilkeleri, bulaşma kaynakları, temizlik maddeleri ve dezenfektanlar, işletmelerde temizlik dezenfeksiyon programlarının uygulanması, gıda üretiminde personel hijyeni, gıda güvenlik sistemleri, su hijyeni konularını kapsamaktadır. |
Ders Gereklilikleri olarak öğrencilerin derslere katılımları, sınıf içindeki tartışma ve değerlendirmelere aktif bir şekilde katılım sağlamaları, ödevlerini verilen sürede tamamlamaları ve OİS üzerinden e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Gıda hijyeni hakkında genel bilgiler açıklayarak, hijyen ve sanitasyon ile ilgili temel kavramları tanımlayabileceklerdir. |
||
2) Sanitasyon, temizlik ve hijyen arasındaki farkları ayırt edip, mutfak hijyen uygulamalarını açıklayabileceklerdir. |
||
3) Gıda bozulmalarını engelleyecek uygulamalar yapabilecek ve gıda depolama koşullarını listeleyebileceklerdir. |
||
4) HACCP ve ISO9001 gibi sistemleri açıklayabileceklerdir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mutfakta hijyen ve sanitasyon kurallarını ve uygulamalarını kullanabileceklerdir. |
||
2) Mutfaktaki personelin hijyen ve sanitasyon kurallarına uyumunu sağlayabilecek ve kontrol edebilecektir. |
||
3) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirebilecektir.
|
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Gıda Güvenliği Tanımı ve Önemi | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
2) | Gıda Güvenliği Kültürü ve Kontrol Sistemi | ||
3) | Gıda Güvenliği Kontrol Sistemi, Gıda Mevzuatı ve Tarihçesi | ||
4) | Gıda Güvenliği ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Standartlar | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
5) | Toplam Kalite Yönetimi ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri | ||
6) | HACCP Sisteminin Tanımları, Kurulumu ve Takibi | ||
7) | ARA SINAV | ||
8) | Mikroorganizmalar, Bulaşma kaynakları, Kimyasal riskler(pestisit, mikotoksin vb) ve Toksik Bileşikler | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
9) | Gıda Sektöründe HACCP Uygulama Örnekleri | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
10) | Gıda kaynaklı hastalıklar ve gıda zehirlenmeleri | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
11) | Haşere ve Zararlı Mücadele Yönetimi | ||
12) | GMP(İyi işleme Koşulları) ve Ön Gereksinim Programları | ||
13) | Hijyen ve Sanitasyon Uygulamaları | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar | |
14) | Gıda Hazırlama/Saklama/Servis Hijyeni | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Tüm dönemi içeren sunular verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Prof. Dr. Mustafa Tayyar – Velaadin Kılıç / Dora Basım Yayın, Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon Prof. Dr. Ayşe Baysal/Hatipoğlu Yayıncılık, Beslenme ve Diyet Genel Beslenme Prof. Dr. Semra Karaardı / SİDAŞ, Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu Prof. Dr. Nevzat Artık – Prof. Dr. Nevin Şanlıer – Dr. Öğr. Üye. Aybüke Ceyhun Sezgin / Detay Yayıncılık, Gıda güvenliği ve Mevzuatı Göktan, D., Tunçel,G.,2016, Temel Gıda Hijyeni,Sidas Yayını Göktan, D., Tunçel,G.,2016, Gıda İşletmelerinde Hijyen, Sidas Yayını Cemeroğlu, B., Acar,J.,1986, Meyve Sebze İşleme Teknolojisi,Gıda Teknolojisi Derneği, 508 s. Metin, M.,2003, Süt Teknolojisi, E.Ü. Basımevi Başar, C.S., Heperkan, D.,2021, Sütün Mikrobiyotası Ve Bozulmasına Yol Açan Önemli Bakteriler, Dergipark,Cilt: 46 Sayı: 3, 660 - 668, 15.05.2021 Sevim, G.,2019,Ekmek Fırınlarında Gıda Güvenliği Riskleri Ve Güvenli Ekmek Üretimi İçin Hijyen Ve Sanitasyon Uygulamaları, Bursa Uludağ Üniversitesi, Y.Lisans Tezi İlgili kanun, yönetmelik ve tebliğler Aydın, U., Sütken, E. (Editörler) (2012). Hukukun Temel Kavramları. Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları. Eskişehir Başoğlu, F., (2016); Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Dora Yayınları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme | |
2) | Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme | 5 |
4) | İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme. | |
5) | Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime | |
6) | Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme | |
7) | Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme. | |
8) | Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme. | |
9) | Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme | 3 |
10) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme | 3 |
11) | Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme. | |
12) | Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Okuma | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 3 | % 15.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 112 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |