Dersin Amacı: |
Temel yemek hazırlama ve sunumu hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği: |
Temel mutfak eğitimi, pişirme öncesi ön işlemler; bıçak kullanımı; kesme ve doğrama teknikleri; genel pişirme teknikleri (haşlama, kaynatma, yağda kızartma, ızgara, kavurma, fırında pişirme, sote, buğulama, tütsüleme vs,), temel servis ve sunum tekniği, tabak hazırlama, süsleme ve dekore etme |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mutfak alanında temel bilgilere sahiptir
|
2) Alanı ile ilgili olgular, kuramlar, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir
|
3) temel pişirme teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve alt yapıya sahiptir
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1)
2.1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
|
2)
3.2) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
YEMEK HAZIRLAMA ÖNCESİ ÖN HAZIRLIKLAR |
araç gereçler
|
|
2) |
TEMEL KESME VE DOĞRAMA TEKNİKLERİ (SEBZE, MEYVE) |
araç gereçler
|
|
3) |
TEMEL KESME VE DOĞRAMA TEKNİKLERİ (SEBZE, MEYVE) |
araç gereçler
|
|
4) |
TEMEL KESME VE DOĞRAMA TEKNİKLERİ (SEBZE, MEYVE) |
araç gereçler
|
|
5) |
TEMEL KESME VE DOĞRAMA TEKNİKLERİ (DİĞER) |
araç gereçler
|
|
6) |
TEMEL KESME VE DOĞRAMA TEKNİKLERİ (DİĞER) |
araç gereçler
|
|
7) |
TEMEL PİŞİRME TEKNİKLERİ (HAŞLAMA, KAYNATMA, BUĞULAMA) |
araç gereçler
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
TEMEL PİŞİRME TEKNİKLERİ (HAŞLAMA, KAYNATMA, BUĞULAMA) |
araç gereçler
|
|
10) |
TEMEL PİŞİRME TEKNİKLERİ (YAĞDA KIZARTMA, DERİN YAĞDA KIZARTMA, SOTE) |
araç gereçler
|
|
11) |
TEMEL PİŞİRME TEKNİKLERİ (IZGARA, KAVURMA, FIRINDA PİŞİRME) |
araç gereçler
|
|
12) |
TEMEL PİŞİRME TEKNİKLERİ (DİĞER) |
araç gereçler
|
|
13) |
TEMEL SERVİS VE SUNUM TEKNİKLERİ |
araç gereçler
|
|
14) |
TABAK HAZIRLAMA, SÜSLEME VE DEKORE ETME |
araç-gereçler
|
|
15) |
TABAK HAZIRLAMA, SÜSLEME VE DEKORE ETME |
araç gereçler
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Mutfak sanatının gerektirdiği temel bilgilere sahiptir. |
5 |
|
1.1 Alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
1.2 Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur. |
5 |
|
1.3 Çiğ ya da ham yiyeceklerin ve içeceklerin hazırlanmadan sunum sürecine kadar geçen prosesler konusunda uzmanlaşır. |
5 |
|
1.4 Yerli ve yabancı mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir. |
5 |
|
1.5 Ülke ve dünyanın belli mutfaklarının temel prensiplerini bilir. |
|
|
|
|
2) |
Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçlerin farkındadır. |
3 |
|
2.1 Gıda hijyeni, satın alma ve depolama ilkelerini açıklar. |
3 |
|
2.2 Yiyecek-içecek işletmelerinin yönetimi ve organizasyonlar konusunda temel bilgilere sahip olur. |
|
3) |
Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlayarak, gerekli ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanarak yeni sunumlar geliştirir. |
4 |
|
3.1 Çalıştığı kurumdaki konukların yiyecek ve içecek taleplerini hazırlar. |
4 |
|
3.2 Mutfakta sanitasyon ve güvenlik kurallarını uygular. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatı içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgiyi uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
4 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
5 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
2 |
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
56 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
14 |
56 |
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
|
|
Sunum / Seminer |
|
|
Proje |
|
|
Ödevler |
1 |
1 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
113 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
Ara Sınavlar |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
6 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
119 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |