Dersin Amacı: |
Öğrenciye, ileriki meslek hayatında, yapı fiziği kapsamında, geleneksel ve çağdaş yapı malzemeleri özelliklerini öğrenerek uygun malzeme seçimi yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: |
Malzeme tanımı ve yapı fiziği sorunları;mekanik etkiler, ısısal etkiler, su-nem etkisi, ses etkisi, yangın etkisi, duvarlar, döşemeler, yapı malzemesi çeşitleri; doğal taş yapı malzemesi, agregalar, bağlayıcı yapı malzemeleri, pişmiş toprak yapı malzemesi, cam, metal, ahşap, bitüm esaslı yapı malzemeleri, plastik yapı malzemesi, boya ve sıva kaplama yapı malzemeleri. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Geleneksel ve çağdaş yapılarda kullanılmış olan çeşitli yapı malzemeleri tanır, malzeme üretim ve biçimlendirme teknolojileri ile kullanım alanlarını betimleyebilir. Geleneksel ve çağdaş yapılarda kullanılmış olan çeşitli yapı malzemeleri tanır, malzeme üretim ve biçimlendirme teknolojileri ile kullanım alanlarını betimleyebilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapı fiziği sorunlarını analiz edebilir ve yapı tasarımında bu sorunları göz önüne alarak tasarım ve uygulama yapabilir.
|
2) Malzeme iç yapısını açıklayabilir ve malzeme seçiminde doğru kararları uygulabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Malzemenin fiziksel, mekanik, kimyasal ve çeşitli olaylar karşısında davranışını ayırt edebilir ve yapı içinde bu durumları uygulayabilir.
|
2) Malzemelerin bozulma nedenleri ve alınması gereken koruma yöntemleri konusunda temel bilgileri tanımlar ve meslek hayatında bu bilgileri projelerinde yapılandırabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş. Yapı fiziği ve malzeme bilimi tanımı.
|
|
|
2) |
Yapıda mekanik etkiler ve yapı fiziği sorunları; ısısal etkiler, su-nem etkisi, ses etkisi, yangın etkisi, fiziko-kimyasal etkiler.
|
|
|
3) |
Malzeme özellikleri; fiziksel özellikler, mekanik özellikler, teknolojik özellikler, kimyasal özellikler, ekonomi ve bulunabilirlik, estetik, yüzey özellikleri, renk ve doku.
|
|
|
4) |
Binalarda ısı yalıtımı ve ısı yalıtım malzemeleri.Isı yalıtım malzemelerinin kullanıldığı yerler ve uygulama detayları. Su yalıtımı ve su yalıtım malzemeleri. Su yalıtımının kullanıldığı yerler ve uygulama detayları.
|
|
|
5) |
Yapı elemanı olarak duvar, duvarın yapısı ve duvarlarda kullanılan malzemeler.
|
|
|
6) |
Pişmiş toprak ve doğal taş yapı malzemeleri. Tuğla, bims, ytong ve kerpiç malzemelerinin özellikleri ve kullanım şekilleri.
|
|
|
7) |
Agrega, suni taş ve bağlayıcı yapı malzemeleri ve özellikleri.
|
|
|
8) |
Ara sınav haftası |
|
|
9) |
Cam ve metal yapı malzemeleri ve özellikleri.
|
|
|
10) |
Yapı elemanı olarak döşeme, döşemelerin yapısı ve döşemelerde kullanılan malzemeler.
|
|
|
11) |
Ahşap yapı malzemesi ve özellikleri.
|
|
|
12) |
Bitüm ve katran esaslı yapı malzemeleri ve plastik yapı malzemesi ve özellikleri. |
|
|
13) |
Boya ve sıva kaplama yapı malzemeleri ve özellikleri.
|
|
|
14) |
Sürdürülebilir yapı malzemeleri ve teknolojileri.
|
|
|
15) |
Yapılarda, malzeme uygulama örnekleri. |
|
|
16) |
Yapılarda malzeme uygulama örnekleri. |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Eriç, M. 2002. Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
- Kocataşkın, F. 2000. Yapı Malzemesi Bilimi, Birsen Yayınları, İstanbul.
- Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L. 2000. Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
- Ersoy, H. Y. 2001. Kompozit Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
- Şimşek, O. 2003. Yapı Malzemesi I-II. Beta Basım Dağıtım AŞ. , İstanbul.
- Onaran, K. 1983. Malzeme Bilimi. İTÜ. Fen-Edebiyat Fak. Yay., İstanbul.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
3 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
3 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
2 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
5 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
5 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
2 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
2 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
2 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
3 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
3 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
3 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
2 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
|
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|