ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721TATOZ-GAS0362 Yiyecek ve İçecek Yönetimine Giriş 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Yiyecek ve İçecek fonksiyonlarının rolünü ve yapısını tanıma, yiyecek ve içecek operasyonlarında yönetim ve planlamanın yönlerini gözden geçirme, yiyecek ve içecek pazarını ve onun ana sektörlerini (fast food ve gündelik yemek, oteller ve kaliteli restoranlar ve etkinlik, endüstriyel ve sosyal ikram hizmetleri) tanıma, yiyecek ve içecek endüstrisini etkileyen, tüketicileri, çevreyi ve etik kaygıları ve teknolojideki gelişmeleri kapsayan bazı önemli trendleri öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Yiyecek ve içecek servisi işlemlerinin sınıflandırılması.
Çok çeşitli işletmelerdeki en son sektör gelişmelerini kapsayan yeni uluslararası vaka çalışmaları.
İlgili maliyetlendirme örnekleriyle birlikte tahmin ve menü fiyatlandırması da dahil olmak üzere finansal hususları anlama.
Etkinlik yönetimi, teknoloji kullanımı, pazarlamada sosyal medya kullanımı, müşteri yönetimi ve kaynak kullanımı, sürdürülebilirlik ve atık yönetimi gibi çevresel konular dahil olmak üzere çağdaş trendlerin yeni kapsamını anlama.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yiyecek ve içecek operasyonlarının organizasyon yapısını ve sınıflandırılmasını tanımlayabilecektir.
  2) Yiyecek ve içecek işletmelerinde iş ve pazarlama planı oluşturmanın temel unsurlarını belirleyebilecektir.
  3) Yiyecek ve içecek yönetimde satın almanın önemini tartışabilecek, yiyecek ve içecek servisini uygun yiyecek ve içecek üretim yöntemiyle eşleştirme becerilerini gösterebilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Menu planlama, menü fiyatlandırma ve uygulama becerileri gösterebilecektir.
  2) Yiyecek ve içecek yönetimde gelir ve maliyet kontrolünün önemini tartışabilecek ve yiyecek ve içecek yönetiminde insan kaynakları yönetimi konularını sınıflandırabilecektir.
  3) Yiyecek içecek işletmelerinde kalite yönetiminin önemini açıklayabilecektir.
  4) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirebilecektir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yiyecek ve İçecek Yönetiminin Temelleri
2) Yiyecek İçecek İşletmelerine Genel Bakış
3) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yönetim Süreci
4) Menü Yönetimi
5) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Satın Alma Süreci
6) Teslim Alma ve Depolama
7) ARA SINAV
8) ARA SINAV DEĞERLENDİRME
9) Üretim ve Servis Süreci
10) Üretim ve Servis Süreci
11) Gelir ve Maliyet Kontrolü
12) Yiyecek İçecek Endüstrisinde Yeni Trendler
13) Yiyecek İçecek Endüstrisinde Yeni Trendler
14) Genel Tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ulusal ve Uluslararası makaleler, tezler, kitaplar (bilimsel literatür kaynakları)
Diğer Kaynaklar: 1-Yiyecek İçecek Yönetimi, 2016.
(https://www.aof.tc/yiyecek-ve-icecek-yonetimi-koi409u-ders-kitabi.html)
2-Mutfak Hizmetleri Yönetimi, 2009.
(https://www.detayyayin.com.tr/urun/mutfak-hizmetleri-yonetimi)
3-Food and Beverage Management, 2018.
(https://www.routledge.com/Food-and-Beverage-Management/Davis-Lockwood-Pantelidis-Alcott/p/book/9781138679313)
4-Food and Beverage Management, 2008.
(https://books.google.com.tr/books/about/Food_and_Beverage_Management.html?id=cIHq-HCmbvMC&redir_esc=y)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme
2) Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme 3
3) Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme
4) İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme. 4
5) Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime 5
6) Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme
7) Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme.
8) Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme. 3
9) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme
10) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme 4
11) Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme. 3
12) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 28
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 28
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4