Dersin Amacı: |
Yapıda kullanılan geleneksel ve çağdaş yapı malzemeleri temel özelliklerini, yapıdaki kullanım alanlarını, üretim yöntemlerini ve uygulama şekillerini öğrenerek uygun malzeme seçimi yapabilme becerisi kazanma.
|
Dersin İçeriği: |
Malzeme tanımı ve yapı fiziği sorunları; mekanik etkiler, ısısal etkiler, su-nem etkisi, ses etkisi, yangın etkisi, duvarlar, döşemeler, yapı malzemesi çeşitleri; doğal taş yapı malzemesi, agregalar, bağlayıcı yapı malzemeleri, pişmiş toprak yapı malzemesi, cam, metal, ahşap, bitüm esaslı yapı malzemeleri, plastik yapı malzemesi, boya ve sıva kaplama yapı malzemeleri.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Geleneksel ve çağdaş yapılarda kullanılmış olan çeşitli yapı malzemeleri tanır, malzeme üretim ve biçimlendirme
teknolojileri ile kullanım alanlarını betimleyebilir. Geleneksel ve çağdaş yapılarda kullanılmış olan çeşitli
yapı malzemeleri tanır, malzeme üretim ve biçimlendirme teknolojileri ile kullanım alanlarını betimleyebilir.
|
2) Yapının malzemelerini tanır ve iç mekan ile ilişkilendirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Malzeme iç yapısını açıklayabilir ve malzeme seçiminde doğru kararları uygulayabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1. Ders ile ilgili genel bilgi. Yapı fiziği ve malzeme bilim alanı ve amacı. Yapısal tasarım etkenleri. (Atmosferik, mekanik, malzeme özellikleri ve kullanıcı istekleri.)
|
|
|
1) |
|
|
|
2) |
2. Yapısal tasarımı etkileyen fiziksel sorunlar. (Isıl sorunlar- su ile ilgili sorunlar- ses ile ilgili sorunlar- yangın ile ilgili sorunlar)
|
|
|
3) |
3. Yapılarda kullanılan bağlantı malzemeleri. (Isı yalıtımı – su ve buhar yalıtımı ile ilgili malzemeler.)
|
|
|
4) |
4. Duvarlarda beton malzeme kullanımı, örnekleri.
|
|
|
5) |
5. Yapı elemanı olarak duvar, duvarın yapısı ve duvarlarda kullanılan malzemeler.
|
|
|
6) |
6. Pişmiş toprak ve doğal taş yapı malzemeleri. Tuğla, bims, ytong ve kerpiç malzemelerinin özellikleri ve kullanım şekilleri.
|
|
|
7) |
7. Duvar kaplama malzemeleri: Dış ve iç kaplamalar, bölme duvarları
|
|
|
8) |
8. Arasınav |
|
|
9) |
9. Agrega, suni taş ve bağlayıcı yapı malzemeleri ve özellikleri. Ödev konularının bildirimi.
|
|
|
10) |
10. Cam ve metal yapı malzemeleri ve özellikleri. |
|
|
11) |
11. Yapı elemanı olarak döşeme, döşemelerin yapısı ve döşemelerde kullanılan malzemeler.
|
|
|
12) |
12. Döşeme kaplaması türleri, döşeme altlıkları ve malzemeleri: tavan ve asma tavan malzemeleri.
|
|
|
13) |
13. Ahşap yapı malzemeleri ve özellikleri.
|
|
|
14) |
14. Sürdürülebilir yapı malzemeleri ve teknolojileri.
|
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Bir iç mimarlık çalışmasında kullanılacak malzeme seçiminde, malzemenin özellikleri, bünye yapıları ve davranış şekilleri konusunda bilgi sahibi olarak karar verebilme.
|
Diğer Kaynaklar: |
1- "Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme", Nihat TOYDEMİR, Erol GÜRDAL, Leyla TANAÇAN, Literatür Yayınları, II. Baskı, 2004.
2- “Yapı Fiziği ve Malzemesi”, Prof. Dr. M.ERİÇ, Literatür Yayınları, II.Baskı, 2002.
3- “Kompozit Malzeme”, Prof. Dr. Halit Y. ERSOY, Literatür Yayınları.
4- “Yapı Malzemesi Bilimi; Kısım:II ÖZELİKLER”, Prof.Dr. F. KOCATAŞKIN, Birsen Yayınları.
5- "Beton", Sabit OYMAEL, Birsen Yayınevi.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
2 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
2 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
|
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
2 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
|
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
|
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
|
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
2 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
|
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
|
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
|
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
2 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
2 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
1 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
1 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
1 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
1 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|