Dersin Amacı: |
Diyet Referans Değerleri, gıda etiketleri için günlük değerler ve gıda planlamada besin piramidini değerlendirmek, gıda grupları ve menü planlamada birbiri yerine geçebilecek gıdaları listeleyebilmek, menü planlama ilke ve yöntemlerini değerlendirebilmek ve çeşitli gruplara yönelik menüler planlayabilmek, işletmeler için menü hazırlamak, tabak maliyetlerini belirleyebilmek ve menü eşleşmesi yapabilmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Menü planlama ve menü geliştirme, menünün işlevleri, sınıflandırılması, menü mühendisliği, standart reçetelerin ve porsiyonlarının oluşturulması, aylık ve haftalık menü planlaması, menü ve müşteri ilişkisi memnuniyeti, özel menüleri oluşturmak, porsiyon maliyetlerini hesaplamak, satış fiyatını oluşturmak, ön hazırlıkları yapmak, menü kartlarını hazırlamak, menü değerlendirilmesi ve menü yorgunluğu konularını içermektedir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Menü nedir, Menü planlama ve menü geliştirmenin önemi
|
2) Menünün İşlevleri, Menülerin Sınıflandırılması, Menü Mühendisliği.
|
3) Standart Reçeteler Hazırlanması, Menü Maliyeti, Menü Yorgunluğu
|
4) Çeşitli gruplara yönelik menüler planlar ve işletme sınıfına göre menü sınıflandırır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Menü ve menü planlaması yapabilecek, menü maliyetini ve satış fiyatını hesaplayabilecektir.
|
2) İşletme sınıfına göre menü sınıflandırabilir ve menüleri karşılaştırabilir.
|
3) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Menü Önemi ve Toplu Beslenme sistemi |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar
Materyal
|
|
2) |
Menü Tanımı, Önemi ve İşlevleri |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
3) |
Menünün İşlevleri |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
4) |
Sağlıklı Beslenme ve Menü Planlama |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
5) |
Menü Planlama |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
6) |
Menünün Sınıflandırılması |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
7) |
Mutfak Matematiği |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
8) |
ARA SINAV |
Materyal
|
|
9) |
Gıdalarda enerji hesaplaması |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
|
|
10) |
Menü Mühendisliği |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
11) |
Menü Hazırlama Kriterleri |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
12) |
Menü ve Reçete, Maliyet Hasaplama |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
|
Materyal
|
13) |
İşletmelerinin Kuruluş ve İşletme Aşamalarında Menü |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
14) |
Menü Yorgunluğu ve Menü listelerinin Hazırlanması |
Eğitimleri sürecinde verilen ders notları ve konu ile ilgili derslerde önerilen basılı ve diğer yayınlar.
Materyal
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Mutfak sanatının gerektirdiği temel bilgilere sahiptir. |
5 |
|
1.1 Alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
1.2 Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur. |
|
|
1.3 Çiğ ya da ham yiyeceklerin ve içeceklerin hazırlanmadan sunum sürecine kadar geçen prosesler konusunda uzmanlaşır. |
4 |
|
1.4 Yerli ve yabancı mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir. |
4 |
|
1.5 Ülke ve dünyanın belli mutfaklarının temel prensiplerini bilir. |
|
|
|
|
2) |
Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçlerin farkındadır. |
5 |
|
2.1 Gıda hijyeni, satın alma ve depolama ilkelerini açıklar. |
|
|
2.2 Yiyecek-içecek işletmelerinin yönetimi ve organizasyonlar konusunda temel bilgilere sahip olur. |
5 |
3) |
Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlayarak, gerekli ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanarak yeni sunumlar geliştirir. |
|
|
3.1 Çalıştığı kurumdaki konukların yiyecek ve içecek taleplerini hazırlar. |
|
|
3.2 Mutfakta sanitasyon ve güvenlik kurallarını uygular. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatı içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgiyi uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
28 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
70 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |