ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOZ-IMC0321 İç Mimarlığa Giriş I 1 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. Mesleki konularda oluşan problemleri, destekleyen veriler kullanarak çözümler.
Dersin İçeriği: Bu ders içeriğinde, iç mimarlığın tanımı, tarihçesi, iç mimari projelendirmede tasarım süreci, mesleki uygulama, ergonomi, proksemi oranlama sistemleri, kapsayıcı tasarım ilkeleri, bina strüktürü ve yapı malzemeleri, mekanik ve elektrik sistemleri, kurumsal kimliğin mekanda kullanımı, malzeme ve sonlandırma, doku, biçim, akustik, Aydınlatma tasarımı ve Sunum teknikleri konuları yer almaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Derse gelmeden önce konular ile ilgili ön hazırlık yapmış olmak

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, tasarım teori ve tarihi, araştırma yöntemleri ve uygulama bilgisini açıklayabilir.
  2) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, düşünsel, sanatsal, kültürel, bilimsel ve teknolojik bilgileri analiz edebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Güncel tasarım problemleri, eğilimleri ve çağdaş malzemeler ile ilgili konuları analiz eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Eleştirel ve analitik düşünceleri değerlendirir.
  2) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanının kapsamını ve sorumluluklarını anlar; insan, toplum ve çevre odaklı tasarım anlayışı geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1)
1) Giriş. İç mimarlık nedir? Önemli iç mimarlar’lar ve önemli yayınlar nelerdir? Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Şehir Planlama, Endüstri ürünleri tasarımı nedir.
2) 2. İç mimarlık tarihçesi ve bir meslek olarak doğuşu
3) 3. İç Mimari projelendirmede tasarım süreci 3.1. Analiz, proje geliştirme, kağıt üzerinde düşünme, uygulama, değerlendirme, mesleki uygulama
4) 4. Projeyi geliştirmek 4.1. Müşteri, Müşteri profili 4.2. Proje özeti 4.3. Tasarım analizi, Bilgi analizi 4.4. Tasarım araştırması: Konseptleri araştırmak, konsept ve fikir geliştirmek
5) 5. Mekan (mekansal ilişkiler) 5.1. Mekanı çizimlerle anlamak, 5.2. Mekanı maketlerle anlamak, 5.3. Ölçek, -Plan, -Görünüş, -Kesit
6) 6. Mekanı düzenlemek 6.1. Tasarım geliştirme: Nasıl eskiz çizilir, eskiz çizimi için araçlar, eskiz çizimi için pratik ipuçları 6.2. İnsan boyutları ve ölçek, Ergonomi, Proksemi, oranlama sistemleri, 6.3. Düzenleme ilkeleri: Aks, denge, referans noktası, uyum, bütünlük/çeşitlilik, vurgu/baskınlık, ritim/tekrar 6.4. Kapsayıcı tasarım
7) 7. Bina strüktürü 7.1. Bina yapım teknikleri: İskelet sistemler, hafif iskelet sistemler, Yığma yapım sistemi, Karma sistemler. 7.2. Yapı malzemeleri: Ahşap, Taş, Tuğla, Beton, Çelik ve diğer metaller, Cam 7.3. Mekanik ve elektrik sistemleri: İklim kontrolü/Su tesisatı/ Elektrik sistemleri
8) Ara sınav
9) 9. Kurumsal kimliğin mekanda kullanımı, ve mekana yansıtılması. 9.1. Mekanda logo kullanımı 9.2. Kurumsal renklerin kullanımı 9.3. Kurumsal mesajın mekana uyarlanması
10) 10. Sürdürülebilir tasarım 10.1. Sürdürülebilirlik nedir? 10.2. Sürdürülebilirlik için yapılması gereken seçimlerin aşamaları: Bina inşaat uygulamaları, yeni yapılar, sentetik malzemeler, binanın yeniden düzenlenmesi, enerji üretimi, malzeme alımı 10.3. Sürdürülebilirlik ile ilgili malzeme seçimleri: Taş, ahşap, Plastik, diğer malzemeler
11) 11. Malzeme ve sonlandırma: malzeme seçimi 11.1. Temel malzemeler: taş, ahşap, metal, cam, tekstil, malzeme alımı 11.2. Doku, biçim, renk etkisi, şemayı bir araya getirmek
12) 12.1. Akustik: Akustik deneyimler, akustik kontrol, 12.2. Mobilya, sabit ve hareketli 12.3. Renk: renk şemaları, renk algısı, mekandaki etkileri 12.4. Işık: Doğal, Yapay, aydınlatma tasarımı
13) 13. Tasarımın sunumu 13.1. Projeyi nasıl ifade edilir?: Sözlü anlatım, proje teklifi sunumu 13.2. Sunum çizimleri: Üç boyutlu çizimler, izometrik çizimler 13.3. Çizim yöntemleri: renklendirilmemiş çizimler, renklendirilmiş çizimler, gölgelendirme
14) 14. Bilgisayar destekli çizim: Autocad, 3dmax 14.1. Sunum paftaları: hazırlık, grafikler, yazı, maketler 14.2. Mutimedya sunumlar: Teknolojik ilerlemeler
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. F.D.K. Ching (2002): "Mimarlık Biçim Mekân ve Düzen", Yem yayınları


Diğer Kaynaklar: 1. R. Spankie (2012): “İç Mekan Çizimi ve Sunumu”
2. R. Gagg (2013): “Doku+Malzeme”
3. L. Farrelly (2012): “Mimarlıkta Sunum Teknikleri”
4. Ş. Çakın (1990): "Mimari Tasarım İnsan Toplum ve Çevre İlişkileri" Özal Mat. İstanbul
5. S.E. Rasmussen (2009): "Yaşanan Mimari" Remzi K.E. İstanbul
6. J. Erzen (1): "Çevre Estetiği".
7. S. Dodsworth/ S. Anderson (2011): “İç Mekan tasarımının Temelleri”
8. J. Coles/ N House (2012): “İç Mimarlığın Temelleri”

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. 4
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 10 2 20
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 81
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 93
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4