Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. Mesleki konularda oluşan problemleri, destekleyen veriler kullanarak çözümler. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders içeriğinde, iç mimarlığın tanımı, tarihçesi, iç mimari projelendirmede tasarım süreci, mesleki uygulama, ergonomi, proksemi oranlama sistemleri, kapsayıcı tasarım ilkeleri, bina strüktürü ve yapı malzemeleri, mekanik ve elektrik sistemleri, kurumsal kimliğin mekanda kullanımı, malzeme ve sonlandırma, doku, biçim, akustik, Aydınlatma tasarımı ve Sunum teknikleri konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, tasarım teori ve tarihi, araştırma yöntemleri ve uygulama bilgisini açıklayabilir.
|
2) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, düşünsel, sanatsal, kültürel, bilimsel ve teknolojik bilgileri analiz edebilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Güncel tasarım problemleri, eğilimleri ve çağdaş malzemeler ile ilgili konuları analiz eder.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Eleştirel ve analitik düşünceleri değerlendirir.
|
2) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanının kapsamını ve sorumluluklarını anlar; insan, toplum ve çevre odaklı tasarım anlayışı geliştirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
|
|
|
1) |
Giriş. İç mimarlık nedir? Önemli iç mimarlar’lar ve önemli yayınlar nelerdir? Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Şehir Planlama, Endüstri ürünleri tasarımı nedir.
|
|
|
2) |
2. İç mimarlık tarihçesi ve bir meslek olarak doğuşu
|
|
|
3) |
3. İç Mimari projelendirmede tasarım süreci
3.1. Analiz, proje geliştirme, kağıt üzerinde düşünme, uygulama, değerlendirme, mesleki uygulama
|
|
|
4) |
4. Projeyi geliştirmek
4.1. Müşteri, Müşteri profili
4.2. Proje özeti
4.3. Tasarım analizi, Bilgi analizi
4.4. Tasarım araştırması: Konseptleri araştırmak, konsept ve fikir geliştirmek
|
|
|
5) |
5. Mekan (mekansal ilişkiler)
5.1. Mekanı çizimlerle anlamak,
5.2. Mekanı maketlerle anlamak,
5.3. Ölçek, -Plan, -Görünüş, -Kesit
|
|
|
6) |
6. Mekanı düzenlemek
6.1. Tasarım geliştirme: Nasıl eskiz çizilir, eskiz çizimi için araçlar, eskiz çizimi için pratik ipuçları
6.2. İnsan boyutları ve ölçek, Ergonomi, Proksemi, oranlama sistemleri,
6.3. Düzenleme ilkeleri: Aks, denge, referans noktası, uyum, bütünlük/çeşitlilik, vurgu/baskınlık, ritim/tekrar
6.4. Kapsayıcı tasarım
|
|
|
7) |
7. Bina strüktürü
7.1. Bina yapım teknikleri: İskelet sistemler, hafif iskelet sistemler, Yığma yapım sistemi, Karma sistemler.
7.2. Yapı malzemeleri: Ahşap, Taş, Tuğla, Beton, Çelik ve diğer metaller, Cam
7.3. Mekanik ve elektrik sistemleri: İklim kontrolü/Su tesisatı/ Elektrik sistemleri
|
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
9. Kurumsal kimliğin mekanda kullanımı, ve mekana yansıtılması.
9.1. Mekanda logo kullanımı
9.2. Kurumsal renklerin kullanımı
9.3. Kurumsal mesajın mekana uyarlanması
|
|
|
10) |
10. Sürdürülebilir tasarım
10.1. Sürdürülebilirlik nedir?
10.2. Sürdürülebilirlik için yapılması gereken seçimlerin aşamaları: Bina inşaat uygulamaları, yeni yapılar, sentetik malzemeler, binanın yeniden düzenlenmesi, enerji üretimi, malzeme alımı
10.3. Sürdürülebilirlik ile ilgili malzeme seçimleri: Taş, ahşap, Plastik, diğer malzemeler
|
|
|
11) |
11. Malzeme ve sonlandırma: malzeme seçimi
11.1. Temel malzemeler: taş, ahşap, metal, cam, tekstil, malzeme alımı
11.2. Doku, biçim, renk etkisi, şemayı bir araya getirmek
|
|
|
12) |
12.1. Akustik: Akustik deneyimler, akustik kontrol,
12.2. Mobilya, sabit ve hareketli
12.3. Renk: renk şemaları, renk algısı, mekandaki etkileri
12.4. Işık: Doğal, Yapay, aydınlatma tasarımı
|
|
|
13) |
13. Tasarımın sunumu
13.1. Projeyi nasıl ifade edilir?: Sözlü anlatım, proje teklifi sunumu
13.2. Sunum çizimleri: Üç boyutlu çizimler, izometrik çizimler
13.3. Çizim yöntemleri: renklendirilmemiş çizimler, renklendirilmiş çizimler, gölgelendirme
|
|
|
14) |
14. Bilgisayar destekli çizim: Autocad, 3dmax
14.1. Sunum paftaları: hazırlık, grafikler, yazı, maketler
14.2. Mutimedya sunumlar: Teknolojik ilerlemeler
|
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
5 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
5 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
5 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
4 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
4 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
5 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
5 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
5 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
5 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
5 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
5 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
4 |
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
4 |
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
5 |
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
5 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
3 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
3 |