Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci, mobilyanın yapısını, mobilya tasarımını oluşturan parçaların işlevini, mobilyada parçaların birleşimini sağlayan bağlantı noktaları ve detaylarını çözümleyerek, tasarladığı mobilyaya uygulanabilirlik işlevini kazandırır.
Mobilya tasarımını etkileyen fiziksel, ergonomik, sosyal, ekonomik ve psikolojik faktörleri, insan-mobilya ilişkisini, işlevsellik, malzeme, strüktür, detay vb. bilgiler ile değerlendirerek mobilya tasarımı, projelendirme ve üretim aşamalarında kuramsal ve uygulamalı çalışmalar ile tasarım ve yaratıcı problem çözme becerilerinin detaylarıyla geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriğine, mobilya tasarım süreci, mobilya tasarımını oluşturan temel öğeler; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet, konuları ile giriş yapılmaktadır. İçerik, mobilya ve malzeme ilişkisi, mobilyada kullanılan malzemelerin tanıtılması, mobilyanın anatomisinin incelenmesi ve örnekler üzerinden analiz edilmesi, bir mobilyayı oluşturan parçaların işlevi üzerine tartışma, mobilyada parçaların birleşimi için bağlantı noktalarının keşfi, mobilya tasarımının çalışabilirliği için detayların çözümlenmesi konuları ile tamamlanmaktadır. Uygulama projesi kapsamında, problem analizi, tasarım fikri geliştirme ve yaratıcı düşünme, tasarımda detay geliştirme ve çözümleme, tasarım süreci yönetimi deneyimiyle birlikte özgün ve çalışabilir sisteme sahip ürün tasarlamak dersin içeriğinde yer almaktadır.
Bu ders; Mobilya kavramı ve mobilya tasarımına giriş, mobilyanın sınıflandırılması, mobilya özellikleri; strüktür, biçim, malzeme, ölçü, üst yüzey, mobilya çizim yöntemleri, mobilya üretim yöntemleri, uygulamaya yönelik detaylandırma, proje çalışması ; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Mobilya detay tasarımı sürecinin ögelerini tanımlar.
● Mobilya detay tasarımı ve mobilyanın üretimi konularında temel terminolojiyi açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular.
● Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir.
● Mobilya detay tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
● Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Mobilya detay tasarımı dersinin tanıtımı, ders planı ve proje konuları hakkında bilgilendirme. |
|
|
2) |
Mobilya tasarım süreci, mobilya tasarımını oluşturan temel öğeler; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet. |
|
|
3) |
Mobilya ve malzeme ilişkisi, mobilyada kullanılan malzemelerin tanıtılması. |
|
|
4) |
Mobilyanın anatomisinin incelenmesi ve örnekler üzerinden analiz.
Birinci proje konusu ve çalışma adımları hakkında bilgilendirme. |
|
|
5) |
Bir mobilyayı oluşturan parçaların işlevi üzerine tartışma.
Proje tasarım fikirlerinin değerlendirilmesi ve tasarım sürecinin planlanması.
|
|
|
6) |
Mobilyada parçaların birleşimi için bağlantı noktalarının keşfi üzerine incelemelerin yapılması.
Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
|
|
|
7) |
Mobilya tasarımının çalışabilirliği için detayların çözümlenmesi ve örnekler üzerinden analiz.
Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
|
|
|
8) |
Ara Sınav haftası: Proje teslimi ve sunum. |
|
|
9) |
Mobilya detay tasarımında yaratıcı düşünme ve fikir geliştirme.
İkinci proje konusu ve çalışma adımları hakkında bilgilendirme.
|
|
|
10) |
Proje tasarım fikirlerinin değerlendirilmesi ve tasarım sürecinin planlanması. |
|
|
11) |
Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi. |
|
|
12) |
Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi. |
|
|
13) |
Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi. |
|
|
14) |
Projenin final sunumu için kontrollerin yapılması. |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
|
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
|
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
5 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
5 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
|
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
|
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
5 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
5 |
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
5 |
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
|
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
|
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
|
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
3 |
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
3 |
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
2 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
2 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
2 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
1 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
2 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|