ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOZ-GAS0253 Gıda İşleme Yöntemleri 2 Güz 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Gıdaların temel kimyasal bileşenleri ile ilgili teorik bilgilerini pekiştirmek, farklı pek çok gıda türlerinin üretimden tüketimine kadar olan proses süreçlerini tanımak, gıda muhafaza yöntemlerini öğrenmek, gıdaların işlenmesi, paketlenmesi, depolanması süreçlerinde kullanılan teknolojileri öğrenmek, süt, yağ, hububat ve et gibi temel gıda teknolojilerini ve işleme yöntemlerini öğrenmek ve işlenme prosesi bilinmeyen bir gıda maddesi ile karşılaşıldığı zaman üretim aşamasında hangi proseslerin kullanıldığı hakkında yorum yapabilecek temel kavramların öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, Gıda teknolojinin temel prensipleri, iş akışı, satın alma ve hammadde kabul, depolama, ön işleme teknikleri, işleme teknikleri, ambalajlama , sevkiyat, gıda bozulmaları, gıda muhafaza yöntemleri, gıda teknolojisindeki yeni gelişmelere yer verilir.

Derse Özgü Kurallar

Derse katılım sağlanması.
Bir sonraki derse gerekli kaynaklardan hazırlık yapılarak gelinmesi.
Dönem içinde verilen proje veya ödevlerin eksiksiz ve zamanında hazırlanması ve sunulması.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gıdaların temel kimyasal yapısını tanımlamak.
  2) Gıdaların işlenme yöntemine göre kimyasal yapısında gerçekleşebilecek değişimleri tanımlamak.
  3) Gıda işleme tekniklerinin farkını ayırt etmek ve tanımlamak.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İşlenmemiş bir gıdaya uygun olabilecek üretim ve işleme yöntemini seçmek.
  2) İşleme teknolojilerinin uygulanması esnasında gıdada gerçekleşebilecek olası değişimleri tanımlamak.
  3) Her türlü gıdaya uygun olabilecek işleme teknolojisini seçmek, proses basamaklarını yetkinlikle uygulamak ve işleme esnasında karşılaşılabilecek problemlere çözüm bulmak.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Gıda Teknolojisi ve Gıda İşleme Yöntemlerine Giriş Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
2) Gıda Teknolojisinin Prensipleri( Gıdaların Bozulma Etmenleri, Muhafaza Teknikleri) Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
3) Güvenli Gıda Hazırlama Kuralları-Hammadde Seçimi Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
4) Hammadde , Ekipman Seçimi, Ön İşlemler Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
5) Gıda İşleme Yöntemleri (Yıkama, Ayıklama, Sınıflandırma) Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
6) Gıda İşleme Yöntemleri (Kabuk Soyma, Çekirdek Çıkarma, ) Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
7) Ara sınav haftası
8) Meyve Sebze İşleme Uygulamaları
9) Gıda İşleme Yöntemleri (Boyut Küçültme, Ekstraksiyon,Filtrasyon, Santrifüj, Karıştırma, Damıtma, Kristalizasyon) Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
10) Kurutma, Tuzlama ve Asitlendirme Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
11) Donuk Muhafaza Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
12) Et ürünleri ve Et Teknolojisi
13) Isıl İşlemler Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
14) Gıda katkı maddeleri/ Ambalajlama Dersin anlatıldığı ilgili sunumlar.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sırasında işlenen slayt sunumları.
Diğer Kaynaklar: Gıda bilimi ve teknolojisi. Necati AKBULUT, Cem KARAGÖZLÜ, SİDAS, 2019.

Gıda mühendisliğine giriş, Murat Doğan, Nobel yayınları, Ocak 2020.

Yiyecek ve içecek hizmetleri yönetimi, Adnan Türksoy, Detay yayıncılık, Ankara, 2015.

Bekir Sıtkı Cemeroğlu. 2010. Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler. Gıda Tek. Derneği Yay. No:29. Ankara

Saldamlı,İ. ve Saldamlı,E., 2004 Gıda Endüstrisi Makineleri, Savaş Yayınevi, Ankara..

Engin Yaralı. Gıdalarda temel işlemleri I. 2017.

Prof. Dr. Fatih Şen , Ders notları, Ege Üniversitesi Bahçe Bitkileri Bölümü
Ekonomi Bakanlığı (2014) Yaş Meyve Sebze Sektör Raporu

Nurdan AKAKÇE1,Füsun N. ÇAM. Bir Gıda Koruma Yöntemi: Işınlama. Çukurova J. Agric. Food Sci. 34(2): 207-221, 2019 doi: 10.36846/CJAFS.2019.12

Mustafa Evren, Buse Yegin, Esra Tutkun Şıvgın .GIDALARDA IŞINLAMA VE UYGULAMALARI .Türkiye 13 Gıda Kongresi

Mustafa ÜÇÜNCÜ, Gıda ambalajlama teknolojisi, 2011, Ambalaj Sanayicileri Derneği



BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrar 4
2) Yiyecek içecek işletmeciliğine ilişkin teori ve uygulamaları bilir, girişimcilik becerileri kazanır 4
3) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanır 3
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 15 15
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 15 15
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 68
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5