ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOS-GAS0017 Yavaş Yaşam ve Gastronomi 4 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Yavaş yaşam hareketi fast food ve hızlı yaşam tarzına tepki olarak ortaya çıkan hareket olmakla birlikte; gastronomi ile yakından ilişkilidir. Dünya çapında kaliteli ve güvenilir yemeklerin sürdürülebilirlik çerçevesinde “iyi, temiz, adil gıda” felsefesi ile çevreyi, hayvan varlığını ve üreticilerin sürdürülebilir tarımsal uygulamalarını, geleneksel gıdaları koruma altına almayı, biyolojik çeşitliliği korumayı, yemek eğitimleri ve uygulamaları ve yerel ekonomiyi desteklemeyi amaçlamaktadır.

Ek olarak, yavaş yaşam hareketinin felsefesi, ilkeleri, tarihsel gelişimi, yapısı hakkında bilgi verildikten sonra Dünya’daki ve Türkiye’deki faaliyetleri örnekler verilerek tartışılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği yavaş yaşam ve gıda hareketinin kökeni, yaklaşımı, yapısı, yerel gıdalara karşı dünya sorunları, hızlı yemek ve yaşama karşı önlemler, yavaş yaşam ve kalite algısı, gastronomide sürdürülebilirlik için yenilikçi yaklaşımlar ve değişimler, gıdaların ve mutfakların gastronomi açısından değerlendirilmesi, Türkiye'de yavaş yaşam kentleri, gastronomi açısından yavaş yaşamın tarımsal biyoçeşitliliğin önemi, yavaş yaşamda mutfak modernizmi, yavaş yaşam ve yemek sunum uygulamalarından oluşmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gastronomi ile yavaş yaşam ilişkisini kavrar.
  2) Geleneksel gıdaların geçmişi, bugünü ve geleceği hususunda bilgi edinilir.
  3) Sürdürülebilir gıdalar için sürdürülebilir tarım uygulamalarından mutfak uygulamalarına kadar bilgi edinilir.
  4) Hızlı yemek ve yaşama karşı önlemler hususunda bilgi sahibi olunur.
  5) Gastronomi açısından tarımsal biyoçeşitliliğinin önemi anlaşılır.
  6) Yavaş yaşamda mutfak modernizmi uygulamalarının gastronomi açısından önemi anlaşılır.
  7) Ülkemizdeki yavaş yaşam sunum uygulamaları hususunda bilgi sahibi olunur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yavaş yaşam ve gastronomiye giriş
2) Gastromi Kavramı ve Yeni Akımlar
3) Yeni Akımlar- Yavaş Akım
4) Yavaş Şehir Akımına Giriş
5) Yavaş Şehir Kriterleri ve Türkiye Örnekleri
6) Yavaş GıdaTarihçesi, Misyonu ve Kriterleri, Türk Kahvesinin Yavaş Gıda Açısından Değerlendirilmesi
7) Ara Sınav
8) Coğrafi İşaretleme
9) Türkiye'de Yavaş Gıda- Gökçeada-Seferihisar-Foça Uygulamaları
10) Yavaş Gıda Proje Kuruluşları
11) Tarhananın Yavaş Gıda olarak değerlendirilmesi
12) Sürdürülebilir Gastronomiye biyoçeşitlilik etkisi
13) Nuh’un ambarı ağı, değerlendirme kriterleri ve Türkiye’den giren ürünlerin araştırılması
14) Yavaş Gıda Yeryüzü Pazarlarına genel bakış ve Şile yeryüzü pazarının değerlendirilmesi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Petrini, C. (2013). Slow Food Nation: Why our Food Should be Good, Clean, and Fair. Rizzoli Ex Libris publishing.

Sağır, G. (2017). Küreselleşmeden geleneksele dönüşte slow food ve cittaslow hareketi. The Journal of Social Science, 1 (2), 50-59.

Tencati&Zsolnai (2012). Collaborative enterprise and Sustainability: The case of Slow food. J Bus Ethics (2012) 110:345–354.

Özgürel&Avcıkurt (2018). Yavaş Yemek (Slow Food) Hareketinin Yerli Turistler (Akademisyenler) Tarafından Algılanışı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6/4, 568-587.

Wexler, M.N., Oberlander, J., Shankar, A. (2017). The Slow Food Movement: A 'Big Tent' Ideology. ournal of Ideology, 37 (1), 1.

van der Meulen, H.S. (2008). The emergence of slow food. W. Hulsink and H. Dons (eds.), Pathways to High-tech Valleys and Research Triangles: Innovative Entrepreneurship, Knowledge Transfer and Cluster Formation in Europe and the United States, 225-247.

Kjørstad, I. (2010). Slow Food: counteracting fast food and fast living. System innovation and Sustainbility 3. First edition, pp. 19, ISBN 9781351279369.

Mariani, M., Casabianca, F., Cerdan, C., Peri, L. (2021). Protecting Food Cultural Biodiversity: From Theory to Practice. Challenging the Geographical Indications and the Slow Food Models. Sustainability , 13, 5265.

Miele&Murdch (2002). The Practical Aesthetics of Traditional Cuisines: Slow Food in Tuscany. Sociologia Ruralis, 42 (4), pp. 313-328.

Philippon, D. (2015). How Local is Slow Food?. Think Global, Eat Local: Exploring Foodways. RCC Perspectives.

Schneider, S. (2008). Good, Clean, Fair: The Rhetoric of the Slow Food Movement. Special focus:food, 70(4), pp. 384-402.

Ak, D. ( 2017). YAVAŞ KENT (CITTASLOW) HAREKETİ VE TÜRKİYE ÖRNEKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Journal of International Social Research 10(52):884-903.

Savaş Yavuzçehre & Donat (2017). TÜRKİYE’DE SAKİN KENT (CITTASLOW) ÜYELİĞİNİN KAMUSAL MEKÂNLARA ETKİSİNE YÖNELİK BİR İNCELEME. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, 27.

Lotti, A. ( 2010). The commoditization of products and taste: Slow Food
and the conservation of agrobiodiversity. Agric Hum Values, 27:71–83.

Laudan, R. (2004). Slow Food: The French Terroir Strategy, and
Culinary Modernism. Food, Culture & Society, 7:2, 133-144.

Myers, J. (2013). The logic of the gift: the possibilities and limitations
of Carlo Petrini’s slow food alternative. Agric Hum Values, 30:405–415.

Sandıkçı&Baydeniz (2020). Presentation Level of Local Food in Cittaslow Restaurants: A Research in the Aegean Region. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4), 646-659.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrar 5
2) Yiyecek içecek işletmeciliğine ilişkin teori ve uygulamaları bilir, girişimcilik becerileri kazanır 3
3) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanır
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 28 392
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 396
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 400
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4