ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213METOS-GAS0016 Temel Tasarım İlkeleri ve Uygulama 2 Bahar 1 1 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. ŞAFAK YÜKSEL VURAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi BANU BURÇİN ÖZTUNÇ
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin iki ve üç boyutlu düşünmeyi öğrenerek, temel doku, form, ton, renk bilgileriyle kendi tasarım dillerini oluşturmaları ve bu bilgileri yemek sunuma yansıtma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda 4. Sınıf Tabak Tasarımı dersine ve üç boyutlu düşünce yapısına ön hazırlığı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler tasarımın temel ilkelerine dair teorik bilgiyi alırken, üç boyutlu düşünebilmeyi kağıt üzerinde çalışarak kazanmaktadır. Estetik ve sanata dayalı bilgi uygulamalar tabak tasarımını geliştirmede pekiştirici bir unsur olacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım ilke ve prensiplerini tanıma.
  2) Temel sanat eğitimine yönelik estetik anlamda eğitici doku, form, ton, ritim kavramlarını tanıma.
  3) Sanat ve estetiğe dair temel bilgileri edinme.
  4) Malzeme bilgisi ve malzemelerin türüne göre çeşitlilik gösteren kullanım alanlarını tanıma.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanat akımlarından ilham alan çalışmalar yaparak kendi özgün bakış açısını geliştirme.
  2) Temel tasarım ilkelerinde disiplinlerarası etkileşimlerden yararlanarak fikir üretmek, proje geliştirerek kendi yaklaşımını uyarlamak.
  3) Yenilikçi ve özgün bir bakış açısı edinme ve bunu yemek sunumuna yansıtma becerisi.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tasarım nedir? Tasarıma dair temel teorik bilginin yanı sıra kâğıt ve form üzerinde yaratıcı çizgi ve noktalardan oluşan çalışmalar yapmak.
2) Temel tasarım ilkeleri nelerdir? Kağıt üzerine yapılmış çalışmaları, elle şekillendirilmiş tabak formları üzerinde uygulama denemeleri yapmak.
3) Işık-gölge, Açık-Koyu dengesinin anlatımı; kağıt üzerinde kara kalem ve renkli kalemlerle uygulamalar yapmak.
4) Doku kavramını tanıtmak. Doku çeşitleri ve etkileri üzerine değerlendirme yapmak. Farklı dokular kompozisyon çalışmaları yapmak.
5) Berger’in Görme Biçimleri üzerine bir sunum. Öğrencilerin seçtiği üç doğal obje üzerinden kağıt üzerine doku ve soyutlama çalışmaları yapmak. Ödev konusu belirlenecek.
6) Ödev sunumu yapılacak. Nokta, çizgi, doku kavramlarının ton, leke ve ışık-gölge etkisiyle birleştirerek tabak formu üzerinde kompozisyonlar yapmak.
7) Renk bilgisi: Renk çemberi, ana-Ara renkler, kontrast ve nötr renkleri tanımak. Renklerin insan üzerindeki etkisini incelemek. Kağıt üzerine renk çalışmaları yapmak.
8) Vize haftası: Proje sunumu
9) Vize projelerinin değerlendirilmesi ve geri bildirim
10) Seçilen üç farklı sanat akımının incelenmesi ve sunum.
11) İncelenen üç sanat akımından biri seçilerek, öğrencilerin bu sanat akımını grup çalışması halinde kağıt üzerinde eskiz çalışmaları yaparak yorumlamak.
12) Sanat akımı yorumlamasının seçilen eskizinin kağıtta uygulamasını yapmak.
13) Malzeme seçimi üzerine değerlendirme; seramik, cam, ahşap, taş gibi malzemelerin farkı, kullanım alanları ve etkilerini incelemek.
14) Formların kompozisyon üzerindeki etkileri üzerine değerlendirme; kadraj içine çizgi, nokta, doku, form ve renklerle kompozisyon yapmak, proje üretmek.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Baudrillard Jean, (2010) Nesneler Sistemi, (Çev. Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
Berger John, (2016) Görme Biçimleri, (Çev. Yurdanur Salman), İstanbul: Metis Yayıncılık
Yıldırım Ramazan, (2002) Yaratıcılık ve Yenilik, İstanbul: Sistem Yayıncılık
Saltz Jerry, (2021) Nasıl Sanatçı Olunur, (Çev. Hazal Orgun), İstanbul: Hayalperest Yayınevi

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrar 2
2) Yiyecek içecek işletmeciliğine ilişkin teori ve uygulamaları bilir, girişimcilik becerileri kazanır 5
3) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanır 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 15.00
Sunum 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 2 8
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 8 8
Proje 0 0 0
Ödevler 1 8 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 90
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4