ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOS-IMC0246 Mobilya Detay Tasarımı 3 Bahar 1 2 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi GÖZDE EZGİ GÖL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi ENES BÜYÜKTOPBAŞ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci, mobilyanın yapısını, mobilya tasarımını oluşturan parçaların işlevini, mobilyada parçaların birleşimini sağlayan bağlantı noktaları ve detaylarını çözümleyerek, tasarladığı mobilyaya uygulanabilirlik işlevini kazandırır.

Mobilya tasarımını etkileyen fiziksel, ergonomik, sosyal, ekonomik ve psikolojik faktörleri, insan-mobilya ilişkisini, işlevsellik, malzeme, strüktür, detay vb. bilgiler ile değerlendirerek mobilya tasarımı, projelendirme ve üretim aşamalarında kuramsal ve uygulamalı çalışmalar ile tasarım ve yaratıcı problem çözme becerilerinin detaylarıyla geliştirilmesi.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğine, mobilya tasarım süreci, mobilya tasarımını oluşturan temel öğeler; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet, konuları ile giriş yapılmaktadır. İçerik, mobilya ve malzeme ilişkisi, mobilyada kullanılan malzemelerin tanıtılması, mobilyanın anatomisinin incelenmesi ve örnekler üzerinden analiz edilmesi, bir mobilyayı oluşturan parçaların işlevi üzerine tartışma, mobilyada parçaların birleşimi için bağlantı noktalarının keşfi, mobilya tasarımının çalışabilirliği için detayların çözümlenmesi konuları ile tamamlanmaktadır. Uygulama projesi kapsamında, problem analizi, tasarım fikri geliştirme ve yaratıcı düşünme, tasarımda detay geliştirme ve çözümleme, tasarım süreci yönetimi deneyimiyle birlikte özgün ve çalışabilir sisteme sahip ürün tasarlamak dersin içeriğinde yer almaktadır.

Bu ders; Mobilya kavramı ve mobilya tasarımına giriş, mobilyanın sınıflandırılması, mobilya özellikleri; strüktür, biçim, malzeme, ölçü, üst yüzey, mobilya çizim yöntemleri, mobilya üretim yöntemleri, uygulamaya yönelik detaylandırma, proje çalışması ; konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Mobilya detay tasarımı sürecinin ögelerini tanımlar. ● Mobilya detay tasarımı ve mobilyanın üretimi konularında temel terminolojiyi açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular. ● Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir. ● Mobilya detay tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Evrensel etik değerleri projelerinde uygular. ● Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Mobilya detay tasarımı dersinin tanıtımı, ders planı ve proje konuları hakkında bilgilendirme.
2) Mobilya tasarım süreci, mobilya tasarımını oluşturan temel öğeler; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet.
3) Mobilya ve malzeme ilişkisi, mobilyada kullanılan malzemelerin tanıtılması.
4) Mobilyanın anatomisinin incelenmesi ve örnekler üzerinden analiz. Birinci proje konusu ve çalışma adımları hakkında bilgilendirme.
5) Bir mobilyayı oluşturan parçaların işlevi üzerine tartışma. Proje tasarım fikirlerinin değerlendirilmesi ve tasarım sürecinin planlanması.
6) Mobilyada parçaların birleşimi için bağlantı noktalarının keşfi üzerine incelemelerin yapılması. Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
7) Mobilya tasarımının çalışabilirliği için detayların çözümlenmesi ve örnekler üzerinden analiz. Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
8) Ara Sınav haftası: Proje teslimi ve sunum.
9) Mobilya detay tasarımında yaratıcı düşünme ve fikir geliştirme. İkinci proje konusu ve çalışma adımları hakkında bilgilendirme.
10) Proje tasarım fikirlerinin değerlendirilmesi ve tasarım sürecinin planlanması.
11) Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
12) Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
13) Taslak çalışmalara kritik verilmesi ve projenin revize edilmesi.
14) Projenin final sunumu için kontrollerin yapılması.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: ● Berkin, G. (2022) Mobilya Tasarımında Malzeme ve Detay. İstanbul: YEM Yayın
● Berkin, G. (2021) İç Mimarlıkta Malzeme ve Detay. İstanbul: YEM Yayın
● Lawson, S. (2013) Furniture Design: An Introduction to Development, Materials and Manufacturing. London: Laurence King Publishing
● Woodworking: The Complete Step-by-Step Manual. 2022. DK

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 3
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. 5
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 5.00
Ödev 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 2 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 0
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4