ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOS-GAS0684 Vejetaryen ve Vegan Beslenme 2 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ŞEYDA BOSTANCI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ŞEYDA BOSTANCI
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Vejetaryen ve Vegan Beslenme gelecek yıllarda çok daha yaygın hale geleceğinden gastronomi öğrencilerinin bu kavramları öğrenerek doğru bir şekilde ürün geliştirmelerine katkıda bulunmak bu dersin ana amaçlarından biridir.
Dersin İçeriği: Vejetaryen mutfağı, farklı vejetaryen beslenme türleri, sağlıklı vejetaryen ve vegan tarifleri, yiyecek çeşitliliğinin önemi, öğünleri dengelemek, mevsiminde yemek, etiketleri okumak, dengeli vejetaryen ve vegan yemek planları tasarlama, vb.,

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Vejetaryen veya vegan beslenme nedenlerinin başında bunların sağlık yararları gelmektedir. Bu alanda çok sayıda araştırma yapılmıştır. Kazanım olarak bu tarz beslenme ile öncelikle gastronomi öğrencileri sağlıklı bir vücut için ihtiyacı olan besinleri öğreneceklerdir. Farklı besin grupları, besin maddeleri, süper yiyecekler, vitaminler ve mineraller hakkında bilgi sahibi olacak ve bunları yaşamlarında sağlığı teşvik eden bir vejetaryen veya vegan diyet planı oluştururken nasıl dahil edebileceklerini öğreneceklerdir.
  2) Vejetaryenlik ve Veganlığın Tarihi, Terim açıklamaları ve farklılıklarının neler olduğu, Veganlığın ve Vejetaryenliğin Faydaları konularında bilgi sahibi olacaklar.
  3) Çeşitli hastalıklara karşı bu tarz beslenmenin ne şekilde uygulanması gerektiği ve buna göre ürün reçetelerini nasıl oluşturmaları gerektiği hakkında bilgi sahibi olacaklar. Bitkilerden Gelen Protein Gücü, Yağları Dengelemek, Hayati Vitaminler, Vejetaryen Diyet Tasarlamak, Vegan Yemek Planı, vb., konularda bilgileneceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bitki Bazlı Diyetlerin Tanımlanması ve Bitki Bazlı Beslenmenin Kısa Tarihi
2) Bitkisel Beslenmenin Tarihçesi, Vejetaryen ve Vegan Beslenme Piramitleri, Vejetaryen ve Vegan Beslenme Şekilleri
3) Bireyselleştirilmiş Beslenme Yönetimi (Bebeklik, Çocukluk, Ergenlik)
4) Bireyselleştirilmiş Beslenme Yönetimi (Hamilelik, emzirme ve ileri yaşlarda)
5) Bireyselleştirilmiş Beslenme Yönetimi (Sporcular, hastalıklar, vb.,)
6) Veganlar ve Vejetaryenler için En İyi Protein Kaynakları, Vejetaryen ve Vegan Sembolizmi
7) ARA SINAV
8) Menülerde (Otel, Restoran, Catering, Hastane vb.,) Yer Alan Vejetaryen ve Vegan İçecekler ve Reçete İçerikleri
9) Ramazan Bayramı Tatili
10) Dünyada ve Ülkemizde Vejetaryenlik ve Veganlığa Dair Genel Durum İncelemeleri
11) Vejetaryen ve Vegan Menü Hazırlamada Yapay Zekadan Faydalanma Çalışmaları
12) Tez ve Makalelerde Vejetaryen Beslenme Üzerine Yapılan Çalışmalar
13) Tez ve Makalelerde Vegan Beslenme Üzerine Yapılan Çalışmalar
14) Sosyal Medyada Vegan ve Vejetaryen Siteler, Bloglar, Restoranlar, Menüler
15) Küresel Isınmaya Karşı Vegan ya da Vejetaryen Beslenme
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ulusal ve Uluslararası makaleler, tezler, kitaplar (bilimsel literatür kaynakları)
Diğer Kaynaklar: 1-Vegetarian and Plant-Based Diets in Health and Disease Prevention, 2017.
(https://www.sciencedirect.com/book/9780128039687/vegetarian-and-plant-based-diets-in-health-and-disease-prevention#book-description)
2-Vegan Beslenme, 2015.
(https://www.dr.com.tr/Kitap/Vegan-Beslenme/Egitim-Basvuru/Saglik/Beslenme-Diyet/urunno=0000000650722)
3-Vegan Yaşam for Dummies- Living Vegan for Dummies, 2017.
(https://www.nobelyayin.com/vegan-yasam-for-dummies-living-vegan-for-dummies-14621.html)
4-Vegan Olma Rehberi, 2020.
(chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ipfs-library.net/ipns/k51qzi5uqu5dilpz7m5l1k9sq15alyfmh27f352l3nz99j2e7urb77adivvumd/neal-barnard-vegan-olma-rehberi.pdf)
5-Vegetarian Nutrition, 2001.
(https://www.routledge.com/Vegetarian-Nutrition/Sabate/p/book/9780849385087)

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrar
2) Yiyecek içecek işletmeciliğine ilişkin teori ve uygulamaları bilir, girişimcilik becerileri kazanır
3) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanır
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 28
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 28
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4