DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
70313METOS-IOP0092 | Sosyal Psikolojide Seçme Konular | 0 | Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi PETEK AKMAN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Sosyal biliş, sosyal algı, tutum değişimi, sosyal etki, gruplar arası ilişkiler gibi sosyal psikolojinin çalışma alanları ile ilgili bilgi edinilmesi amaçlanmaktadır. Psikolojik olguları, toplumsal süreçleri ve kültürel özellikleri dikkate alarak değerlendirme becerisi edinmelerinin desteklenmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireyin grup ve toplum içindeki tutum ve davranışları, sosyal kimlik, gruba aidiyet, gruplar arası ilişkiler ve kültürler arası etkileşimler kapsamlı bir şekilde incelenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Sosyal psikolojinin temel yaklaşımları ve kuramları, araştırma alanları ve yöntemleri tanıtılacaktır. Sosyal biliş, sosyal algı, benlik ve kimlik, tutumlar ve tutum değişimi ve bilişsel çelişki ile ilgili bilgi verilecektir. Uyma ve itaat, önyargı kavramlarına ilişkin bilgilendirme yapılacaktır. Grubun, toplumsal süreçlerin ve kültürün bireyin tutum ve davranışları üzerindeki etkileri, gruplar arası ve kültürler arası ilişkiler ele alınacaktır. |
Derse özgü kural bulunmamaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Grup içi ve gruplar arası süreçleri, sosyal etkiyi, tutumlar ile davranışlar ve bilişsel süreçler ile sosyal değişkenler arasındaki ilişkileri sosyal psikolojik kuramları çerçevesinde açıklar. |
||
2) Sosyal psikolojinin yaklaşımlarını ve kuramlarını tanımlar, temel araştırma alanlarını ve yöntemlerini açıklar. |
||
3) Bilişsel ve psikolojik değişkenleri sosyal bağlam ile ilişki kurarak değerlendirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sosyal Psikoloji alanında yapılan çalışmaları eleştirel gözle değerlendirir. |
||
2) Establishes a relationship between the individual's attitudes and behaviors and social processes, evaluates the individual's attitudes and behaviors by considering social variables. |
||
3) Mesleki çalışmalarını sosyal etkinin bireyin yaşamındaki rolüne, grup içi ve gruplar arası süreçlerin bireyin bilişsel, psikolojik ve sosyal gelişimine etkilerine önem vererek yürütür. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ders kapsamında yapılan tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve araştırma ödevini etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir. |
||
2) Sosyal psikoloji alanına ilişkin güncel araştırmaları ve yayınları takip eder. |
||
3) Mesleki çalışmalarında psikolojik olguları ve toplumsal konuları sosyal psikolojik yaklaşımlar bağlamında değerlendirir. |
||
4) Sosyal değişkenlerin ve kültürel özelliklerin bireyin yaşamına etkilerine, grup içi ve gruplar arası sorunlara ilişkin farkındalık geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Ders ile İlgili Bilgilendirme | ||
2) | Sosyal Psikolojide Temel Kavramlar, Tarihçe Kültürel Yaklaşımlar | ||
3) | Benlik I | ||
4) | Benlik II ve Bilişsel Çelişki | ||
5) | Sosyal Biliş I | ||
6) | Sosyal Biliş II | ||
7) | Sosyal Algı | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Tutumlar ve Tutum Değişimi | ||
10) | Sosyal Etki | ||
11) | Grup Süreçleri | ||
12) | Araştırma Sunumları I | ||
13) | Araştırma Sunumları II | ||
14) | Gruplar Arası İlişkiler I | ||
15) | Gruplar Arası İlişkiler II |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Aronson, E., Wilson T. D. ve Akert R. M. (2012). Sosyal psikoloji (çev., Gündüz, O.). İstanbul: Kaknüs Yayıncılık. Bilgin, N. (1998). Sosyal psikolojiye giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Freedman, J. L., Sears, D. O., & Carlsmith, J. M. (1993). Sosyal Psikoloji, A. Dönmez (çev.). Ankara: İmge Yayınevi. Hortaçsu, N. (1998). Grup içi ve gruplar arası süreçler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Hortaçsu, N. (2012). En güzel psikoloji sosyal psikoloji. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları. Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. Şerif, M. ve Şerif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, M. Atakay ve A. Yavuz (çev.). İstanbul: Sosyal Yayınlar. Taylor, S. E., Peplau, L.A., & Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji, Ali Dönmez (çev.). Ankara: İmge Kitabevi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İş ve örgüt psikolojisinin temel kuramları, kavramları ve tarihsel gelişimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olma. | |
2) | Örgütlerde bireysel, grupsal ve sistem düzeyindeki psikolojik süreçleri açıklayabilecek kuramsal altyapıyı edinme. | |
3) | İnsan kaynakları yönetimi, liderlik, motivasyon, örgütsel davranış ve iş sağlığı alanlarında karşılaşılan sorunları bilimsel yöntemlerle analiz etme. | |
4) | İş ortamında psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarını seçme, uygulama ve sonuçlarını yorumlama becerisi geliştirme. | |
5) | Örgütsel sorunlara yönelik veri temelli çözüm önerileri üretir ve bu önerileri akademik veya mesleki bir çerçevede sunma. | |
6) | Mesleki uygulamalarda etik ilkelere uygun davranır ve psikolojik müdahale sınırlarını gözetme. | |
7) | Disiplinlerarası bilgi ve becerileri birleştirerek iş yaşamındaki karmaşık problemlere yaratıcı çözümler geliştirme. | |
8) | Bireysel ve ekip çalışmasına etkin biçimde katılır; liderlik ve iş birliği rollerini üstlenebilme. | |
9) | Akademik ve mesleki yaşamında sürekli öğrenmeye açık şekilde bilimsel gelişmeleri takip ederek bunları uygulamalarına entegre edebilme. | |
10) | Sözlü ve yazılı iletişimde açık, etkili ve profesyonel bir dil kullanarak uzmanlık bilgisini farklı hedef kitlelere aktarabilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Ödev | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 0 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % | |
Toplam | % |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Ders | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 32 | |
Sunum / Seminer | 10 | 30 | |
Proje | |||
Ödevler | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 104 | |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Kısa Sınav | |||
Ara Sınavlar | 8 | 16 | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 16 | 32 | |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 48 | |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 152 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |